A tantárgy címe
HÁLÓZATI KOMMUNIKÁCIÓ |
A tantárgy kódja
BBNKM 02000 |
Félév
2008/09/1 |
A tantárgy típusa
előadás |
Óraszám
2 |
Kreditek száma
2 |
Tantárgyfelelős: MERTZ GÁBOR
Tantárgy státusza: előadás
A tantárgy felvételének előfeltétele: BBNKM 00100 (filozófia)
Tantárgy célja: a hallgatók felkészítése és eligazodási készségeik fejlesztése a társadalom- és kommunikációkutatás területén, a hálózati működés sajátosságainak megismerésével.
A tantárgy leírása
A tárgy az internet térhódítását követően megfogalmazódott társadalomtudományi diskurzusok tematikájába nyújt betekintést. Bemutatja a téma legfontosabb gyakorlati eredményeit, a kutatás irányait és az eddigi eredményeket, illetve az ehhez kapcsolódó gazdasági, társadalmi hatásokat.
Főbb témák: hálózati tudomány, kommunikációtudomány és internet; az új kommunikációs technikák, kommunikáció a megváltozott gazdasági/társadalmi környezetben; a hálózati kommunikáció jellegzetességei; hagyományos és új kommunikációs modellek különbségei; kommunikátorok és üzenettartalmak hitelességének problémái; a csatorna új specifikumai; internet, mint tömegkommunikáció; az új nyilvánosság; alternatív társadalmi hálózatok koncepciója; a hálózati kommunikáció hatása a társadalmi kapcsolatokra; kommunikációs aktivitás.
|
Téma |
1. |
Bevezetés: hálózatok alapja, hálózatok a mindennapokban. |
2. |
Az internet, mint az ember alkotta legbonyolultabb hálózat. Az internet kialakulásának története, felépítése. |
3. |
A World Wide Web és alkalmazásai hálózati szemmel. |
4. |
Szociometrikus megközelítés a hálózatok megértéséhez – csoportok. |
5. |
Az idő fogalmának változása a kommunikációs hálózatok elterjedésének tükrében. |
6. |
Biztonsági kockázatok és hálózatok. A számítógépes vírusok elterjedése. Hackerek és a hálózat. Hadviselés a hálózaton. |
7. |
Vállalkozások és hálózatok, hálózatokra alapuló vállalkozások. A pozitív visszacsatolás elmélete. |
8. |
Hogyan aknázhatók ki az új információs kor lehetőségei? A hálózati vállalkozások jellemzői. A long-tail elmélet. |
9. |
Tömegkommunikációs modellek és a hálózatok összefüggései. |
10. |
Vállalati-hálózati kommunikáció. PR, kríziskommunikáció és a hálózatok. |
11. |
Információs társadalom, digitális kultúra. |
12. |
Tanulás és tudás. Tudás alapú társadalmak a hálózatok korában. |
13. |
A digitális szakadék. |
Számonkérés módja:
Írásbeli vizsga az előadásokon elhangzottakból és a kötelező irodalomból
Kötelező irodalom:
1. Angelusz, Róbert: Az új kommunikációs technikák és a nyilvánosság. In.: A láthatóság görbe tükrei. Budapest, Új Mandátum, 2000. 59–77. o.
2. Barabási Albert-László: Behálózva. A hálózatok új tudománya. Budapest, Magyar Könyvklub, 2003. (új kiadásban is megjelent azóta)
3. A hálózati társadalom kialakulása.Az információ kora - Gazdaság, társadalom és kultúra kötet, , Gondolat Kiadó, 2005.
4. Farkas János: Kommunikáló társadalom. In.: Információs- vagy tudástársadalom? Budapest, Infonia-Aula, 2002. 83-98. o.
5. Hernád István: A Gutenberg utáni galaxis Negyedik forradalom a tudás előállítás eszközeiben 1994. (11-12. szám) 284-293. o.
6. Horányi Özséb: Az információs társadalom koncepciójától az információ kultúrája felé. Európai Szemmel, 1997. (1) 12–27. o.
7. Kelemen Gábor: e-Rovat – bemutatkozás Replika, 1994. (11-12. szám) 279-283. o.
8.. Morris, Merrill – Ogan, Christine: Az Internet mint tömegkommunikáció. Replika, 1996 (23–24. szám), 276–284. o.
9. Nyíri Kristóf: Hagyomány és társadalmi kommunikáció. Replika, 1994 (11-12. szám) 284-293. o.
10. Pintér Róbert: A hagyományos és az új média kapcsolata. Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék. In. Enyedi Nagy Mihály – Polyák Gábor – Sarkady Ildikó (szerk.): Médiakönyv. Budapest, Enamiké, 2002. 379–388. o.
11. Strangelove, M.: A nélkülözhetetlen Internet. Replika, 1994. 13-14, 233-236. o.
Ajánlott irodalom:
1., Intenet. Hu. Budapest, Infonia-Aula, 2003, 186-205. o.
2., Polyák Gábor: Megjegyzések a digitális kor médiapolitikájához. Médiakutató, 2002 (ősz), 99–111. o.
3., www.replika.hu –n található egyéb e-rovat cikkek (ha elérhetők)
|