A digitális marketing legféltettebb titkai
A reklám a digitális média korában már nem "reklám",
sőt nem is
"üzenet", hanem "interakció" és
"dialógus", derült ki a Digital
Festival webmarketing-konferencia egyik legösszefogottabb
előadásából.
A reklámipar mindent megtesz, hogy fogást találjon a
netezőkön:
kifinomult módszerekkel lövi be a célcsoportokat, és
ha kell, saját
utazási szájtot, wikit vagy mozgáselemző szoftvert vet
be a
hatékonyság érdekében.
Köztudott, hogy a webkettes vállalkozások a Google-től
a Facebookon át
a kattintási szokásokra alapozott, rafináltan célzott,
felhasználói
csoportokra, sőt személyre szabott hirdetésektől várják
a
meggazdagodást. A statisztikák szerint az ügynökségek
egyre kevesebbet
költenek a nyomtatott sajtóban és a televízióban megjelenő
reklámokra,
sőt a neten a kezdetek óta megszokott bannerekre és
egyéb
display-hirdetésekre is, és egyre többet a social media
marketingre
(SMM), amit le sem lehet rendesen fordítani - talán
a
közösségimédia-marketing áll hozzá a legközelebb, bár
ezt így soha
sehol senki le nem írta, úgyhogy nevezzük csak SMM-nek.
De hogyan működik ez a titokzatos SMM a gyakorlatban,
és milyen
jelekből ismerjük fel, ha egy sötét helyen találkozunk
vele?
Ez volt a legérdekesebb téma a Budapesten megrendezett
Digital
Festivalon, amely a neve alapján lehetett volna hackertalálkozó
is, de
valójában a digitális marketing művelői és potenciális
rajongói
gyűltek itt össze, hogy bejelöljék egymást ismerősnek,
már ha eddig
nem tették volna.
A social media marketing a célcsoport belövésével (targeting,
sőt
microtargeting) kezdődik - hangzott el a kansasi székhelyű
VML
digitálismarketing-cég képviseletében. A több tucatnyi
híres ügyféllel
(Adidas, Colgate-Palmolive, Microsoft, Xerox, stb.)
rendelkező VML-nél
egész osztály foglalkozik a social mediával, tehát a
zenemegosztókon,
wikiken, blogokon, közösségi szájtokon vagy a Twitteren
elhelyezhető
hirdetésekkel. Amelyek a lehető legritkábban hasonlítanak
arra, amit a
világ eddig hirdetésként ismert.
"A fogyasztók a többi fogyasztó ajánlásában bíznak
a legjobban" -
ezért az SMM alapvető célja, hogy a legfontosabb véleményformálókat
(key influencers) szólítsa meg, majd valahogyan rávegye
őket arra,
hogy a reklámozni kívánt termékről véleményt formáljanak.
Természetesen pozitívat.
A VML, amelynek számos amerikai városban és Londonban
is van
képviselete, a célcsoport meghatározására saját fejlesztésű
social
monitoring rendszerét, a SEER-t használja. A szoftver
letapogatja a
közönséget, feltérképezi az ökoszisztémát, ahol annak
tagjai élnek, és
megtalálja a hangadókat - ezt úgy kell elképzelni, hogy
a közösségi
szájtok egy-egy népszerű tagja, vagy egy sokat olvasott
és hivatkozott
blogger a 3d-s szoftverben borzas gömbként jelenik meg,
amelybe
rengeteg szál fut be a körülötte keringő kisebb gömbökből,
vagyis
azoktól szájtoktól, amelyekre befolyással van.
Na és ha megvannak a hangadók? Akkor dialógust vagy
beszélgetést
kezdeményezünk velük. A potenciális fogyasztók bevonódásra
(engagement) és interakcióra való serkentése új elem
a digitális
marketingben, és a módszerek igen változatosak: emailben
meg lehet
őket szólítani, létre lehet hozni nekik egy online közösséget,
és meg
lehet őket kérni, hogy próbáljanak ki egy-egy új terméket.
"A lényeg a
pozitív tartalmú online szóbeszéd (positive word of
mouth)".
Konkrét példa: történt, hogy a VML-t megkereste a bloggerkörökben
nem
túl népszerű Sprint telefontársaság, amelynek pozitív
pezsgésre
(positive buzz) volt szüksége egy újonnan bevezetett
telefon körül. A
reklámcég feltérképezte a hangadó bloggereket és egyéb
véleményformálókat, megbizonyosodott róla, hogy nem
utálják szívből a
Sprintet, és felajánlotta nekik, hogy három hónapig
teszteljék a
készüléket, aztán mondják el, mit gondolnak róla. Az
akció olyan jól
sikerült, hogy az eredeti három hónaposról másfél évesre
hosszabbították meg, és egyszerű kampányból pezsgésgeneráló
gépezetté
(buzz-generating machine) vált. Hasonló módszerekkel
sikerült néhány
éve az Adidas új futballcipője, a Predator Absolute
kezdetben negatív
imidzsét jól célzott üzenetekkel pozitívba fordítani.
A social media marketing nem úgy működik, mint az eddig
megszokott,
időszakos reklámakciók: "Hosszú távon kell benne
lenni". A hirdetőknek
ugyanakkor nem szabad titkolniuk szándékaikat, átláthatónak
kell
lenniük, el kell fogadniuk a kritikát és fel kell készülniük
a
válaszra. Alapszabály még, hogy tilos a spam, amit ez
a közeg elég
rosszul tűr. A social media marketing nem olcsó hirdetés,
hanem
beszélgetés.
A világ megváltozott
A Digital Festival jelmondata, miszerint "A világ
megváltozott",
nagyszerűen tetten érhető az olyan merész felvetésekben,
mint Vidus
Ildikó Porno rulez című expozéja. Az Iko New Media ügynökség
igazgatója szerint az egész szakma tanulhatna a pornópiartól,
már csak
azért is, mert bár a pornó nem tartozik a "társadalmilag
elfogadott
témák" közé, óriási forgalmat generál. A 18-34
éves férfiak 70%-a
havonta néz online pornót, ráadásul a szakszájtok minden
harmadik
látogatója nő. A szex Magyarországon a hetedik legkeresettebb
szó a
neten (Nógrád megye a legaktívabb). Vidus szerint a
pornó segítette
elő a netes fizetési morál és szokások kialakulását,
mivel azok, akik
a pornóért fizetnek, 40-45%-ban más fizetős szolgáltatást
is igénybe
vesznek. A pornóipar folyamatosan fejleszt és tesztel,
és mindenkinél
gyorsabban reagált a dvd-piac hanyatlására is; évente
több százmillió
forintos forgalmat generál és a letöltések 40%-át adja.
Tényleg lehet
tanulni tőle.
És azt ki gondolta volna, hogy márkát építeni és forgalmat
generálni
tartalom segítségével is lehet? Hogy a SEO (search engine
optimization, a saját találatok feljebb nyomása a keresőkben)
nemcsak
fizetett hirdetések elhelyezésével, hanem úgynevezett
"cikkek"
írásával is működhet? A Neo Interactive például úgy
próbálja az online
pókert népszerűsíteni, hogy ír róla, de nem ám hagyományos
módon,
hanem egy bárki által szerkeszthető wikibe, a pokerpedia.hu-ra.
A cél,
hogy ha valaki a Google-ben a pókerrel kapcsolatos kifejezésekre
keres, ide jusson, a módszer pedig a lehető webkettesebb:
a tartalmat,
ha ők is úgy akarják, maguk a reklámtargetek generálják.
Na és mi van akkor, ha valaki receptre kapható gyógyszert
szeretne
reklámozni, amit a törvény szerint nem lehet? Létrehoz
egy szájtot,
amelyen utazással kapcsolatos hasznos, érdekes információkat
gyűjt
össze, különös tekintettel a célországban divatos betegségekre,
mint a
GlaxoSmithKline az utazaselott.hu-n, amelynek már a
címe is mindent
elárul: "Hepatitis utazás és betegség avagy a védőoltás
portál, hol
milyen betegség veszélyezteti az utazót: hepatitisz
azaz vagy malária
hastífusz, sárgaság védekezés az internet marketing
erejével."
Egérmozgásból pszichológiai profil
Arra, hogy milyen módszerekkel lehet meghatározni az
egyes
célcsoportokat, Fejér Péter innovációmenedzsere vázolt
frappáns
megoldást: cége, az Algemon már tíz éve dolgozik egy
olyan a
szoftveren, amely az egér mozgásából felépíti a felhasználók
pszichológiai profilját. A módszer lényege, hogy míg
az emberi test
makromozgásai tudatosan befolyásolhatók (ebből élnek
például a
színészek), a személyiségjegyekről árulkodó mikromozgások
nem igazán.
Gyakorlatilag erre épül a grafológia, és erre épül Fejérék
projektje
is: az egérmozgás alapján meg lehet állapítani a felhasználó
(értsd:
reklámtarget) energiáját, barátságosságát, lelkiismeretességét,
érzelmi stabilitását és nyitottságát.
A Digital Festival délelőttjének fénypontja az volt,
amikor Ságvári
Bence szociológus, az ITHAKA tanácsadó cég ügyvezetője
a színpadra
terelt néhány fiatalt, hogy az összegyűlt reklámszakemberek
élőben is
megismerkedhessenek saját célcsoportjukkal. Volt ott
minden! Három
rocker! Egy átlagos! Egy goás! Egy kocka! Sőt egy emós
is, amilyet a
nagy nyaknyújtogatásból ítélve kevés reklámszakember
látott még
élőben. "Ők a mindenható fogyasztók" - mutatta
be a színpadra ültetett
társaságot a tudós abban a reményben, hogy sikerül "együtt
felvillantani valamit a megjelent fiatalok belső világából",
és arról,
hogy "miről is szól a világ ebben a korosztályban".
"Sokat köszönhet nekünk a piac" - mondta
a kocka.
"Az embernek valójában három személyisége van:
egy az iWiW-es, egy az
MSN-es és egy a valódi." - mondta az emós.
"Ha nem lenne internet, többet járnék videotékába"
- mondta a rocker.
"Akkor eltűnnének a felszínes emberi kapcsolatok."
- mondta a goás.
"A modern technika áldozatai vagyunk" - mondta
az átlagos.
Vissza
az előző oldalra |
Az oldal tetejére
|